zaterdag 4 mei 2024

zaterdag 4 mei 2024
 nabij Pelgrimskerk

Dodenherdenking

Dit jaar (2024) is de dodenherdenking onderwerp van discussie. Niet het houden van, maar wel of deze - zoals al vanaf de zestiger jaren - ook mag inhouden dat we niet alleen stilstaan bij hen die in de Tweede Wereldoorlog het leven verloren, maar ook bij hen die nadien slachtoffer zijn geworden en worden van oorlogsgeweld.

De oorlog stopt niet, ook niet als er weer 'vrede' is...

In de bezinningbijeenkomst om 19.00 uur in de Pelgrimskerk is er ruimte om na te denken over hoe oorlog doorwerkt: collectief littekens nalatend.
Met medewerking van Jean Pierre Biemond.

Bij het monument vindt daarna de dodenherdenking plaats. Het woord zal daar gevoerd worden door Jurgen Nobel, locoburgemeester van de Haarlemmermeer.
Kinderen van de Oranje Nassauschool lezen gedichten, delen bloemen uit en houden de wacht tijdens het defilé en delen bloemen uit.

We hopen op een waardige betekenisvolle herdenking in deze verwarrende en pijnlijke tijd.

zie ook het gedicht 'Stil' - vanavond ben ik stil

Paul Boersma - voorzitter van het 4/5 mei comité badhoevedorp-lijnden en van de raad van kerken badhoevedorp-lijnden