Geesje Kreike exposeert

Mijn Scheppingsverhaal

Expositie Geesje Kreike

Geesje aan het woord:
Wat ben ik (Geesje, 0.02.1945)
blij dat Mijn Scheppingsverhaal weer eens getoond mag worden in een kerk. De eerste keer was dat in de Amstelveense Pauluskerk in februari 1998.

Het schilderen, in verschillend materiaal, is voor mij een manier om me te uiten. Ik moet ervoor in de stemming zijn, want zo maar gaan zitten en zeggen….ik ga schilderen….is geen optie. Ik werk een idee eerst helemaal in gedachten uit, denk erover, droom erover en doe er onderzoek naar en begin dan te schilderen. Onderwerpen die regelmatig voorkomen zijn dieren, zoals olifanten, vogels, de kat van de buren, een uiltje gevonden in Frankrijk op een camping, enz.

Ik probeer evenwicht en harmonie in mijn werk te brengen. De voorgrond staat via ronde bogen en cirkels in verbinding met de achtergrond, er is geen perspectief, de kleuren bepalen de diepte in het werk. Mijn stijl heb ik ‘’Rondisme’’ genoemd. De ronde vormen ontstaan eigenlijk vanzelf, die zie ik overal om mij heen. Het zijn deze vormen die mijn werk bijzonder maken. Ze verbinden alle onderwerpen op een heel aparte manier.

De zeven schilderijen va Geesje hangen van vrijdag 22 maart tot Pinksteren in de Ontmoetingsruimte van de Pelgrimskerk.

Drie  prachtige andere schilderijen van haar hand te weten Antartica, Brazilië en Kenya hangen in deze periode elders in de kerk. Het ‘Rondisme’ van het scheppingsverhaal is hier wat richting ‘Kubisme’ gegaan.

Namens de werkgroep Kunst in de Kerk
Peter Roodenburg

--------------------------------------------------------------------------
Antiek speelgoed
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn! (Loesje)

In de vitrinekasten in onze kerkgang treft u een verzameling antiek speelgoed aan.
Tevens doen wij een oproep aan verzamelaars binnen onze gemeente om in de komende tijd hun verzameling een keer te exposeren in onze vitrinekasten. Wij horen graag van u. Greet Boersma.

Kunst in de Kerk

Mw. G. (Greet) Boersma-de Groot
greetboersma48[@]gmail.com
Mw. I. (Inger) Albers
Mw. B. (Bep) Dekker-Bakker
Mw. M. (Joke) van Iperen-Berveling
Mw. C. (Cocky) Kamerman-Gijzenberg

Dhr. P. (Peter) Roodenburg

KinK

Vanaf 2018 is in de Pelgrimskerk een groepje gemeenteleden actief bezig met het organiseren van kunstexposities in de ontmoetingsruimte van de kerk.
Eind vorige eeuw nam in het kader van liturgische vernieuwing de aandacht voor de kerkgebouwen en de inrichting daarvan toe. Kunstenaars kregen ruimte om schilderingen, ramen, kleden en soms een beeld te vervaardigen, en kunstwerken gingen een rol spelen in dienst en preek.
De Pelgrimskerk werd met het samengaan van de Hervormde Gemeente en de Gereformeerde Kerk Badhoevedorp-Lijnden verbouwd: de preekstoel werd vervangen door een litugisch centrum en de kerkzaal werd vernieuwd; er kwam een stiltecentrum waarin prachtige glas-in-lood ramen werden geplaatst afkomstig uit de Rooms-Kathoeliek Kerk "Regina Caeli' (Koningin des Hemels) te Beverwijk. die in 1995 is gesloten en afgebroken.
Ook in de diensten zelf is veel meer aandacht gekomen voor het beeld, mede mogelijk gemaakt door het gebruik van een beamer. Woord, muziek en beeld trekken zo samen op in de liturgie, waardoor de mens in zijn geheel wordt aangesproken.

De werkgroep KinK organiseert een paar keer per jaar een kunsttentoonstelling soms ook van kunstenaars uit het dorp. Een enkele keer komt de kunstenaar iets vertellen over zijn/haar kunstwerken. Ook gemeenteleden tonen soms hun kunstverzameling mede dankzij een vitrinekast.

De werkgroep is enthousiast bezig en heeft al weer veel plannen voor 2023. Maar ideeën vanuit de gemeente voor een mooie  kunstexpositie of voor een interessante of leuke verzameling in de vitrinekast zijn van harte welkom!

zie ook Media Fotoalbum https://www.pelgrimskerk.org/fotoalbum

zie voor Maria-ramen https://www.pelgrimskerk.org/maria_ramen/