SCHENKEN KAN UW BIJDRAGE AAN DE GEMEENTE VERHOGEN ZONDER EXTRA KOSTEN

Indien u onder de 1% van uw belastbaar inkomen blijft of boven de 10% uitkomt, dan is het raadzaam om een periodieke schenkingsovereenkomst met onze gemeente te overwegen.

De overeenkomst geldt voor een periode van vijf jaar. Na het aangeven van een vast bedrag per jaar en het verder invullen en ondertekenen van een simpel formulier, kunt u elke euro die u aan de gemeente uitgeeft, volledig aftrekken van de inkomstenbelasting.

Een rekenvoorbeeld:

Voorbeeld 1: U geeft EUR 500 per jaar aan de gemeente en u betaalt 42% loonheffing. Dit houdt in dat u 42% van uw gift terug krijgt van de belastingdienst. Als u de kosten voor  u gelijk wilt houden op EUR 500, maar wel meer wilt geven aan de kerk, dan kunt u het bedrag verhogen tot EUR 862 (dit gaat dan in z’n geheel naar de kerk) en u krijgt EUR 362 (42% van EUR 862) van de belastingdienst terug, dus netto kost het u nog steeds EUR 500.

Voorbeeld 2: Indien u 52% loonheffing betaalt dan kan het bedrag voor de kerk verhoogd worden tot EUR 1042. U krijgt dan EUR 542 terug van de belastingdienst en dus blijft het netto bedrag voor u EUR 500.

Er is een mogelijkheid om uw teruggave per maand uitgekeerd te krijgen, of u kunt het eenmaal per jaar verrekenen bij de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting.