zondag 31 maart 2024 om 10.00 uur

31 maart Pasen (10 min. vooraf samenzang)
Voorganger(s): Ds. Mirjam Vermeij
Organist: Mark de Vries

Paasontbijt

Paasmorgen 31 maart beginnen we met een feestelijk Paasontbijt aanvang 9.00 uur.
Opgeven graag bij Henriët

Orde van dienst 31 maart 2024
Eerste Paasdag – Pelgrimskerk Badhoevedorp

Hij is verrezen’ uit het Veelluik Passie en Verrijzenis, te zien in O.L.V van Scherpenheuvel (B), gemaakt door Arcabas (1926-2018)

Voorganger: Mirjam Vermeij
Organist: Mark de Vries
Ouderling van dienst: Jacob van Gelder
Diaken: Sjirk de Jong
Lector: Jacob van Gelder
mmv Lysenko Koor olv
Vitaliy Shcherbyna.

VOORBEREIDING

vanaf 9.50 uur
Welkom en mededelingen

Gemeentezang:     NLB 637: 1 tm 4 O vlam van Pasen (mel. Daar juicht een toon)
en NLB 630: 1 en 3 Sta op! Een morgen ongedacht

Lysenko Koor zingt ‘Christos Woskres’ – Verheug u want de Heer is waarlijk opgestaan.

Zingen NLB 118: 1, 5 Laat ieder ’s Heren goedheid prijzen

Bemoediging
V: Onze hulp is in de naam van de Eeuwige,
G: die hemel en aarde gemaakt heeft.
V: die trouw is tot in eeuwigheid
G: en die niet loslaat het werk van zijn handen.

Groet
V.: Genade en vrede van God, onze Vader,
en van onze Heer Jezus Christus
A: Amen

Drempelgebed

Zingen: NLB 118: 9

Kyriegebed, afgewisseld met Hospodi pomiljoe (‘Heer, ontferm u over ons’), gezongen door Lysenko Koor

Zingen glorialied: NLB 632: 1, 2, 3

DIENST VAN HET WOORD
Gebed bij de opening van de Bijbel

Liedje voor kinderen naar de nevendienst: Het leven krijgt weer kleur (youtube.com)

Eerste lezing uit de Bijbel: Jesaja 25: 6-9 BGT
6Op de berg Sion maakt de machtige Heer een maaltijd klaar. Het wordt een feestmaal voor alle volken, met heerlijk eten en drinken: vet en kruidig vlees, en goede wijnen met een krachtige smaak.
7Op die berg zal de Heer een eind maken aan de dood. De dood heeft nu nog macht over alle volken, 8maar hij zal voor altijd verdwijnen. God, de Heer, zal alle tranen van de gezichten vegen. En niemand zal zijn volk nog slecht behandelen. Dat heeft de Heer zelf beloofd.
9Als die dag komt, zullen de mensen zeggen: ‘De Heer is onze God! We wisten dat hij ons zou bevrijden. Hij is de Heer! We kunnen blij zijn en juichen, want de Heer heeft ons bevrijd.’

Zingen NLB 103: 1, 2 Zegen mijn ziel de grote naam des Heren

Tweede Lezing uit de Bijbel: Marcus 16: 1-15
1Toen de sabbat voorbij was, kochten Maria van Magdala en Maria, de moeder van Jakobus, en Salome geurige olie om Hem te balsemen. 2Op de eerste dag van de week gingen ze heel vroeg in de ochtend, vlak na zonsopgang, naar het graf. 3Ze zeiden tegen elkaar: ‘Wie zal voor ons de steen voor de ingang van het graf wegrollen?’ 4Maar toen ze opkeken, zagen ze dat de steen al was weggerold; het was een heel grote steen. 5Toen ze het graf binnengingen, zagen ze rechts een in het wit geklede jongeman zitten. Ze schrokken vreselijk. 6Maar hij zei tegen hen: ‘Wees niet bang. Jullie zoeken Jezus van Nazaret, die gekruisigd is. Hij is opgewekt uit de dood, Hij is niet hier; kijk, dat is de plaats waar Hij was neergelegd. 7Ga terug en zeg tegen zijn leerlingen en tegen Petrus: “Hij gaat jullie voor naar Galilea, daar zullen jullie Hem zien, zoals Hij jullie heeft gezegd.”’
8Ze gingen naar buiten en vluchtten bij het graf vandaan, want ze waren bevangen door angst en schrik. Ze waren zo erg geschrokken dat ze tegen niemand iets zeiden.
9Toen Hij vroeg op de eerste dag van de week uit de dood was opgestaan, verscheen Hij eerst aan Maria van Magdala, bij wie Hij zeven demonen had uitgedreven. 10Ze ging het nieuws vertellen aan de mensen die Hem hadden vergezeld en die nu om Hem treurden en rouwden. 11Toen ze hoorden dat Hij leefde en dat zij Hem had gezien, geloofden ze het niet. 12Daarna verscheen Hij in een andere gedaante aan twee van hen toen ze buiten de stad waren. 13Ze gingen terug en vertelden het aan de anderen; maar ook zij werden niet geloofd. 14Ten slotte verscheen Hij aan de elf leerlingen terwijl ze aanlagen voor de maaltijd, en Hij verweet hun hun ongeloof en halsstarrigheid, omdat ze geen geloof hadden geschonken aan degenen die Hem hadden gezien nadat Hij uit de dood was opgewekt. 15En Hij zei tegen hen: ‘Trek heel de wereld rond en verkondig het goede nieuws aan alle schepselen.

Zingen NLB 642: 1, 2, 3 Ik zeg het allen dat hij leeft

Overweging

Detail uit ‘Hij is verrezen’ uit het Veelluik Passie en Verrijzenis in het heiligdom O.L.V van Scherpenheuvel (B), gemaakt door Arcabas (1926-2018)

Stilte

Orgelspel

Lysenko Koor zingt ‘Anhel spowisjtsjaw’ – De engel heeft de moeder de boodschap gebracht dat de Heer is verrezen.

DIENST VAN HET ANTWOORD

Levensberichten

Dankgebed en voorbeden

Stil gebed

Lysenko Koor zingt ‘Otcje Nasjh’ – Onze Vader, als slot van de gebeden

Kinderen komen terug uit de nevendienst

Inzameling van de gaven: 1. Diaconie  (speciaal project) 2. Kerk

Lysenko Koor zingt ‘Otsje Nebesnyj’ – Hemelse Vader, bidden wij, zegen ons van harte.
en ‘Lysj Bohowi Bude Slawa’ – Wie kan ons vertellen over Gods Liefde?

Slotwoord door voorganger

Zingen slotlied: NLB 643: 1 en 2 U zij de glorie

Zending en zegen met Amen (1x).