vrijdag 10 april 2020 om 19.30 uur

Goede vrijdag
Voorganger(s): Mw. N. Sikkel-Wilschut en Dhr. Chr. Koldewijn

Wegens het corona virus wordt helaas ook op deze "Goede Vrijdag" géén dienst in de Pelgrimskerk gehouden. Maar Nan Sikkel is zo bereidwillig geweest om haar gebed aan u allen "op papier" te zetten en muziek daarbij te voegen. De moeite waard om te lezen en te beluisteren in deze wel zeer bijzondere tijden, waarin we elkaar niet persoonlijk kunnen ontmoeten in de Pelgrimskerk. Desondanks of misschien wel juíst in deze tijd: veel leesgenoegen gewenst en laten we hier "iets van meenemen" in de komende week. Wijsheid, een gezegende zondag en een goede week gewenst!

De tijdsindeling in de Bijbel is een andere dan wij gewoon zijn. De sabbat begint bijvoorbeeld al op de dag daarvoor als de zon is ondergegaan. Niet voor niets wordt in de synagoge die op vrijdagavond door de gemeente verwelkomd.
Als in de Stille Week op woensdagavond een vesper wordt gevierd dan komt Witte Donderdag al om de hoek kijken. De dienst op die dag, wanneer Jezus met zijn leerlingen de Pesach maaltijd gebruikt en wij het Heilig Avondmaal vieren, loopt over in die van Goede Vrijdag. Nadat we stil hebben gestaan bij de gebeurtenissen op die dag en Jezus de Geest heeft gegeven, begint de Paaswake. Die wake eindigt met de opstanding in de vroege morgen als de horizon oplicht en op de derde dag God beslissend ingrijpt. De dag ook, dat in het Eerste Testament nieuw leven mogelijk wordt (Genesis 1: 9 e.v. en Hosea 6: 1 t/m 3).
Nan Sikkel-Wilschut en Kick Koldewijn zullen samen in de diensten op Witte Donderdag en Goede Vrijdag voorgaan. Nan begint met de vesperdienst en Kick zal de Paaswake verzorgen. Op Goede Vrijdag mogen we Marjolein Damen verwelkomen, die de harp zal bespelen.

/uploads/klant446/files/Badhoevedorp goede vrijdag 2020.docx

/uploads/klant446/files/Bach - Erbarme dich, mein Gott from St Matthew Passion BWV 244 _ Netherlands Bach Society.mp3